به دلیل سانسور اجباری دولت ها در زمان های حساس از جمله: برگزاری انتخابات مناقشه ای و تحت فشار قرار دادن احزاب مخالف دولت ها، مردم سراسر جهان از جمله: مردم پاکستان از سرورهای (VPN) استفاده می کنند. شرکت "پروتون" سوئیس اعلام کرد که سرورهای (VPN) رایگان را در چندین کشور از جمله در پاکستان ارائه خواهد کرد. شرکت مذکور همچنین اعلام کرد: حفاظت از آزادی بیان و مبارزه با سانسور، بخش اصلی ماموریت ما است و ما متعهد هستیم که آنچه را که می توانیم انجام دهیم تا به رای دهندگان در سراسر جهان کمک کنیم تا از حقوق اساسی خود استفاده کنند.

 افزایش 6000 درصدی استفاده از فیلتر شکن ها در پاکستان

شرکت سوئیس تحت عنوان: (Proton AG) که در ارائه خدمات آنلاین متمرکز بر حریم خصوصی مانند تخصص دارد، اعلام کرد که سرورهای (VPN) رایگان را در چندین کشور ارائه خواهد کرد. این شامل کشورهایی همچون پاکستان که به دلیل سانسور اجباری دولت در زمان های حساس بدنام هستند، می شود. شرکت "پروتون" همچنین آمار هشدار دهنده ای در مورد استفاده از(VPN)در پاکستان را فاش کرد که میزان سانسور آنلاین در این کشور را به چشم می اندازد. طبق گزارش شرکت "پروتون"، استفاده از (VPN) در پاکستان در بحبوحه ناآرامی های سیاسی و مدنی تا 6000٪ افزایش یافته است. وب سایت رسانه های اجتماعی X (توییتر سابق) حتی یک ماه پس از انتخابات عمومی تا حد زیادی در پاکستان غیرقابل دسترسی بوده است. در نتیجه، X و تعداد زیادی از وب سایت های مفید دیگر در پاکستان ممنوع شده است، تعداد قابل توجهی از مردم برای دور زدن سانسور به (VPN) ها روی می آورند، اما پاکستان تنها کشوری در جهان نیست که از سانسور اجباری رنج می برد. گزارش شرکت "پروتون" افزود: تقاضای (VPN) در کشور نپال نیز  4700٪ افزایش یافته است. این اعداد نسبت به سایر کشورها کمرنگ است. در گابن 25000 درصد و در سنگال 100000 درصد افزایش داشته است. در میان سالی که تقریباً نیمی از جمعیت جهان در رای گیری شرکت خواهد کرد، "پروتون" بر نیاز ضروری برای ارائه دسترسی گسترده به خدمات شبکه خصوصی مجازی (VPN) تاکید کرد. این خدمات به افراد امکان می دهد تا در اطراف سانسور اینترنتی حرکت کنند و آزادانه به اطلاعات دسترسی داشته باشند. "پروتون" فاش کرد: سرورهای رایگان خود را در کشورهایی مانند ونزوئلا، سودان جنوبی، سریلانکا و ترکیه ارائه خواهد کرد. اندی ین، رئیس شرکت “پروتون” در بیانیه ای گفت: سال 2024 سال لرزه بر اندام می برای دموکراسی در سراسر جهان خواهد بود. بسیاری از کشورهایی که انتخابات برگزار می کنند، سوابق مشکوکی در زمینه آزادی بیان و فرآیندهای انتخاباتی آزاد دارند. حفاظت از آزادی بیان و مبارزه با سانسور، بخش اصلی ماموریت ما است و ما متعهد هستیم که آنچه را که می توانیم انجام دهیم تا به رای دهندگان در سراسر جهان کمک کنیم تا از حقوق اساسی خود استفاده کنند.

منبع:

خبرگزاری "پرو پاکستانی" مورخ 17 اسفند ماه 1402

https://propakistani.pk/2024/03/07/pakistans-vpn-use-surges-by-6000-amid-rising-censorship/

تحلیلگران معتقدند:

  1. به دلیل درگیری سیاسی اخیر، از برکناری دولت تحریک انصاف، تشکیل دولت پی دی ایم و همچنین در دوران دولت موقت و حتی بعد از انتخابات سراسری و تشکیل دولت مناقشه ای در پاکستان، استفاده از (VPN) در پاکستان افزایش یافته است، زیرا دوران انتخابات سراسری و حتی یک دو روز بعد از آن نیز اینترنت سرویس قطع بوده و رسانه اجتماعی ایکس نیز از مدتی سرویس خود را در پاکستان قطع نموده است. بیشتر مردم پاکستان برای برقراری این سرویس رسانه های اجتماعی در پاکستان و بلند کردن صدای خود علیه دولت از (VPN) استفاده می کنند.
  2. ممکن است شرکت های غربی به بهانه ارائه سرورهای رایگان برای حمایت سیاسی در برخی از کشورها، دنبال حمایت تهاجم فرهنگی غربی در کشورهای اسلامی از جمله: در پاکستان، ایران، ترکیه، عربستان و سایر کشورها باشند که مردم آن کشورها به دلیل سانسور اجباری دولت ها علیه بی بند و باری در کشور، نمی تواند علیه دولت خود، اعتراض نمایند.
کد خبر 18895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =